Како извести успешни јавни наступ

„Пола света се састоји од људи који имају шта да кажу а не могу, и друге половине  која нема ништа паметно да каже, али стално говори“ (Роберт Ли Фрос)

Првих 10-15 секунди су од пресудног значаја за успех јавног наступа. Први утисак аудиторијума је често одлучујући за то да ли ће слушаоци и гледаоци веровати оном ко говори. Јавни наступ треба да зрачи оптимизмом, срдачношћу, искреношћу, сигурношћу и самопоуздањем.

Публика стиче утисак о вама и вашем искуству на основу:

7% – Шта говорите

38%- Како то говорите

55% – Како изгледате док говорите

Свако наступање пред гледаоцима (публиком) од приредбе у вртићу (школи), преко полагања испита, до наступа пред многобројним аудиторијумом на јавним скуповима, конгресима… јесте јавни наступ.  Сматра се да ову „меку“ вештину треба да поседују све особе које желе успех у пословном свету.

Као и све вештине у животу и ова се може стећи вежбом. Приметила сам да ученици углавном „зазиру“ од јавних наступа, препуштају те активности „одабранима“ из одељења који су ништа друго у односу на њих, само чешће прихватали да буду изложени оваквим активностима. Јасно је да постоје савети о којима ћу писати у даљем тексту,  који воде успешним јавним наступима, али се заиста ова техника може успешно вежбати и навежбати ако сте мотивисани да је савладате. Свакако ће вашој несигурности допринети ако вас неко током излагања прекида, упада вам у реч, изражава неслагање или бурно реагује или сте у прошлости имали непријатно искуство на неком од ранијих јавних наступа. Природно је да се осећа блага нлагода. Ни највештији говорници нису потпуно равнодушни пред значајним јавним наступима.

Припрема је кључ успешног медијског наступа. Један од главних разлога лошег јавног наступа је управо слаба припрема.

Циљ и кључна порука су неминовни за ефектан јавни говор. Морате их одмах одредити и током целог излагања имати на уму циљ говора, како бисте ефикасно пренели поруку. Поруку треба обликовати тако да публика (слушаоци) могу лако да је упамте. Успешан јавни наступ је онај у коме је након његовог краја публика запамтила књучну поруку.

  1. Шта хоћу да кажем?
  2. Коме?
  3. На који начин?

Публика су ваши слушаоци, Неки вас слушају активно са циљем да разумеју поруку коју саопштавате, неки то раде пасивно, а неки су присутни из других разлога. Важно је да поред формулисања кључне поруке идентификујете публику. Ко су ти људи? Чиме се баве? Због чега су се окупили и зашто желе да вас чују? На који начин би ваша порука била најразумљивија за ту групу људи? Када одговорите на већину ових питања биће вам знатно лакше да уобличите мисао и јасније формулишетзе поруку коју желите да пренесете.

Избегавајте поштапалице (овај, онај, значи, мисли, ааа, …) Уместо поштапалице користите паузу у говору.

Нема ниједне довољно сложене ствари на свету која се не може објаснити на једноставан начин. Ако онај ко објашњава то не постиже два су разлога за то или незна материју коју објашњава довољно, или не жели то да уради из неког другог разлога. (у 30 секунди јавног наступа „спакује„ се око 75 речи!)

Немогуће је два пута одржати исти говор, иако су тема и садржај идентични.

Врсте говора:

  • Говор који треба да забави
  • Говор намењен да остави утисак и убеди публику
  • Говор који треба да покрене на акцију
  • Говор који информише публику
  • Говор који треба да едукује

Невербална комуникације је саставни део јавног наступа, то је такозвани „Говор тела“. У невербалну комуникацију убрајају се : контакт очима, израз лица, гестикулација, став тела, покрети… Све наведено веома утиче на формирање утиска о оном ко говори као и о ономе о чему та особа говори. Свако од нас се сећа неколицине говорника који су оставили позитиван или негативан утисак на нас само невербалном комуникациом (55% публике суди о говору на основу начина како изгледамо док говоримо)

Циљ јавног наступа је :

пренесе поруку, покрене на акцију, убеди публику, забави.

Док радите (јавни насуп) не мислите на критике, ако желите да победите трему.

Не покушавајте да импресионирате новцем и утицајем.

Размислите пре него што одговорите.

Други пут је касно за први утисак.

Реагујте професионално, а не лично.

Питање за наставнике: Да ли довољно често стављате ученике у позицију да јавно излажу своје мисли, ставове… па и наставно градиво.

Питањa за ученике: Колико често вас наставници стављају у позицију да образлажете, заступате одређено гледиште, свој став о некој теми, догађају, личности?  Да ли вас охрабрују, подржавају, усмеравају, изражавају неслагање, прекидају..?

Извори : БОШ

Објављено од стране

Maja

Дипломирани педагог и професор разредне наставе

2 мишљења на „Како извести успешни јавни наступ“

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *